Banner strona główna


Ewidencja Ludności / Dowody Osobiste

Wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego


Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego jest obowiązana wymeldować się
w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, wypełniając stosowny formularz meldunkowy. Wymeldowania można dokonać również podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu. Wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonuje się osobiście, bądź przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem.

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

Opłaty:
Bez opłat.

Na wniosek osoby wymeldowującej się organ gminy wydaje zaświadczenie o wymeldowaniu. Wydanie takiego zaświadczenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. (lub zwolnienie na podstawie ustawy o opłacie skarbowej).

Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego;

3. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.


Termin załatwienia:
Na miejscu z chwilą zgłoszenia.

Tryb odwoławczy:
Nie dotyczy.

Wymagane dokumenty:

- formularz „zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” lub „zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego”,

- dowód osobisty lub paszport,

- w przypadku cudzoziemców- ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo lub kartę pobytu,

- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika – pełnomocnictwo i dowód osobisty pełnomocnika.


Uwagi:
Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego albo opuszcza miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się.

Obywatel polski dokonuje wymeldowania z miejsca pobytu stałego albo z miejsca pobytu czasowego:

- w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport, albo

- w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.

Obywatel polski może wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu.

Powyższe zasady dotyczą również cudzoziemców.

Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami RP, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd (skutkuje to wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego). Jeżeli wyjazd następuje bez zamiaru stałego pobytu za granicą, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, należy zgłosić swój wyjazd oraz powrót.

Zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.


Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu lub paszportu.

Jednostka odpowiedzialna:
Urząd Gminy w Skoroszycach, pok. 01 (parter)tel.

Kontakt:

77 4318981