Banner strona główna


Ewidencja Ludności / Dowody Osobiste

Zameldowanie na pobyt stały i czasowy trwający ponad 3 miesiące


Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Osoba dokonująca zameldowania na pobyt stały, lub czasowy trwający ponad 3 miesiące powinna wypełnić formularz meldunkowy, podpisany przez właściciela lub najemcę lokalu i przedłożyć do wglądu tytuł prawny do lokalu np. akt notarialny, czy umowę najmu.

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

Potwierdzenia pobytu czasowego osoby zgłaszającej pobyt czasowy dokonuje właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu czasowego.

Zameldowanie dokonuje się osobiście, bądź przez ustanowionego przez siebie pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem.

Opłaty:

Bez opłat - organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu (bezpłatnie) zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy płatne 17 zł. poza zwolnieniami ustawowymi na podstawie art. 2 ustawy o opłacie skarbowej

Termin załatwienia:

Na miejscu z chwilą zgłoszenia.

Tryb odwoławczy:

Nie dotyczy.

Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego;

3. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;

4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Wymagane dokumenty:

- formularz - „ zgłoszenie pobytu stałego’’

- formularz - „zgłoszenie pobytu czasowego”

- dowód osobisty lub paszport osoby meldującej się do wglądu,

- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu

Na tych formularzach, fakt pobytu osoby w lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie potwierdza najemca, właściciel lokalu lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu, (dokument świadczący o prawie do lokalu należy przedstawić do wglądu),

- w przypadku cudzoziemca ważny dokument podróży i dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika – pełnomocnictwo i dowód osobisty pełnomocnika.

Uwagi:
- w przypadku niemożności uzyskania na druku meldunkowym potwierdzenia osoby dysponującej tytułem prawnym do lokalu można złożyć wniosek o zameldowanie decyzją Wójta Gminy,

- obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca,

- obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu. Pełnomocnictwo musi być sporządzone na piśmie (oryginał lub uwierzytelniona kopia, odpis).

Obywatel polski dokonuje zameldowania się na pobyt stały lub czasowy w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport.

Obowiązku meldunkowego można dopełnić w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru. Należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.

Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania jest data sporządzenia aktu urodzenia.

Organ dokonujący zameldowania na pobyt stały wydaje z urzędu osobie zaświadczenie
o zameldowaniu na pobyt stały.

Jednostka odpowiedzialna:
Urząd Gminy w Skoroszycach, pok. 01 (parter)

Kontakt:

tel: 77 4318981